Czym jest metoda Instrumental Enrichment?
Często pierwszym krokiem do rozwiązania problemu jest nazwanie tego, z czym nie mogę sobie poradzić. Wiem wtedy, o co pytać.
Autor metody – Reuven Feuerstein – przyjmuje założenie, że funkcje poznawcze podlegają rozwojowi pod wpływem treningu i odpowiedniej stymulacji. W pracy metodą Instrumental Enrichment dąży się do ich wzmocnienia przez zwiększenie refleksyjności ucznia, rozwijanie umiejętności językowych, naukę formułowania hipotez oraz ćwiczenie sprawności w dostrzeganiu związków między różnymi zagadnieniami. Charakterystyczne dla metody jest to, że dorosły występuje w roli mediatora, który zadaje pytania, podsuwa wątki i ukierunkowuje rozwinięcie myśli ucznia. Uczestnik samodzielnie buduje wnioski i ubiera je w słowa. Rolą terapeuty jest poszerzanie spojrzenia klienta na sprawę poprzez zadawanie odpowiednich pytań i akcentowanie wybranych zależności. Cel terapii jest ustalany przy udziale ucznia, co sprzyja motywacji do pracy. Każde zajęcia podsumowywane są wnioskiem uczestnika na temat tego, czego się nauczył i jak się to aplikuje do życia codziennego.
Metodę tę wykorzystuje się w ramach wsparcia uczniów:
Prowadzę zajęcia indywidualne lub w grupach liczących maksymalnie trzy osoby.